tisdag 7 juni 2011

Första bilderna

Idag skrev jag på papper för odlingslotten, så mot slutet av veckan kommer jag vara officiell medlem i föreningen och arrendator av odlingslotten. Odlingslotten omfattar området mellan lupinerna till vänster och gräsremsan till höger, ända ner till hallonhäcken längst bort bredvid gången. Som ni ser finns det redan lite av varje på odlingslotten, mycket perenna blommor. En del av dessa kommer kanske få maka på sig till nästa säsong, jag gillar ju som bekant mest ätbara saker.
Under denna jordplätt verkar det ligga markduk. Får se hur jag ska göra med den. Lupinerna är frodiga i alla fall, en del av dem måste bort till hösten, för de är på väg ut på gången.
Intill hallonsnåret finns den primära odlingsytan. Där ska jag så senare i veckan. Jordgubbarna i mitten är tyvärr drabbade av jordgubbsviveln även de. Men förhoppningsvis ger de några bär i år i alla fall. till nästa år får jag se hur jag gör med dem.
Åbrodd kan man inte äta, men det doftar underbart. Den kommer nog få sällskap i sin låda av några andra kryddor. Jag har ännu inte bestämt mig för vilka, det ska ju vara sådana som man vill skörda och göra örtsalt eller dylikt av eftersom de kryddor jag vill använda färska måste växa närmre köket.
En dålig bild på en ätbar perenn. Lungört ska bli spännande att pröva.

I ett hörn växer redan vitlök (är jag hyfsat övertygad om att det är).
Så här underbara blommor måste man ju trots allt spara. Man kan inte leva av bröd allena, lite skönhet behövs också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar